LêLê åbner takeaway

10.22.08   Marie Carsten Pedersen, Politiken

Nu kan du tage det vietnamesiske folkekøkken fra den populære Vesterbro-restaurant med dig hjem.

Vi er fint klar til at stå i kø for friske forårsruller, kyllingsatay og nudelsalat.

Det kan man forsikre sig om, hvis man passerer Lê Lê Nhà Hangs store, vietnamesiske hjørnerestaurant på Vesterbros Torv en hvilken som helst aften, hvor forlokalet som regel er fyldt med gæster, der venter på et bord.

Men nu kan du tage overhalingsbanen til ruller, grillspyd og nudler. Lê Lê har nemlig åbnet en takeaway med vietnamesisk gadekøkken som man kender det fra restauranten, plus en masse nye tilføjelser, lavet specielt til takeaway'en.

Afløser det franske
Takeway'en, der har navnet Allez Allez by Lê Lê, har adresse på Vesterbrogade 56.
Det er det lokale, hvor Lê Lê Nhà Hàng oprindelig lå, og som, da restauranten flyttede til de større forhold i nr. 40, kom til at huse den franskinspirerede bistro-café Lê Lê Caf'.

Ex-kolonimagtens køkken blev dog aldrig helt samme bragende succes som den oprindelige Lê Lê-opskrift.

Så det er de hurtige vietnamesiske folkekøkken-retter med fiskesovs og masser af friske krydderurter, som take-awayen kommer til at lange over disken.

Vietnamesisk med inspiration
»Lige siden vi startede har folk spurgt, om vi også lavede takeway. Men for os har det været en udfordring at finde en løsning på, hvordan vi kunne lave retter, der ikke kun var indbydende når de blev serveret, men også holdt sig lækre til man kom hjem med dem. Det er svært med det vietnamesiske køkken, som består af mange små retter. Og derfor har vi ventet med at åbne takeawayen til vi havde tid til at udvikle det præcis som vi ville have det«, siger Lâm Lê, den ene af de fire søskende bag Lê Lê.

Takeaway-kortet adskiller sig derfor en del fra restaurantens menukort.

Det vietnamesiske køkken har fået selskab fra blandt andet det koreanske med den syltede salat kimchee, og det japanske i fusions-opfindelsen sushi toppings, hvor sushien har fået en velsmagende hat af forskelligt tilbehør på.

Eksotisk kolonial
Takeawayens indretning minder om et mix af gammel dansk købmandsbutik og et parisisk baguetterie, med rødstribede persienner og åbent køkken.

Langs væggende er der høje reoler, hvor vietnamesiske ingredienser som rispapir og glasnudler står udstillet.

Og det er ikke kun pynt. Det er meningen, at takeawayen også skal fungere som en slags vietnamesisk kolonialvare-forretning, hvor man kan købe ingredienser til selv at lave den vietnamesiske mad, fortæller Lâm Lê.

Menu og anden info vil være at finde på takeaway-websitet www.allezallez.dk.

Hippe vietnamesere vil holde det eksklusivt Kokkehuer
LêLê nhâ hâng4 Kokkehuer
Københavnerprisen Kokkehuer